دستگاه تست ارتعاشی VTM200
مشخصات دستگاه VTM200
دارای سیستم نوسانی با عملکرد مکانیکی
دامنه جابه جایی مستقل
امکان افزایش پیش بار اعمالی به قطعه
دارای فیکسچرهای قابل تنظیم در زوایای دلخواه
فرکانس کاری 10 Hz تا 50 Hz
یک نمونه دسته موتور(خودروی پژو)
کاربرد: توجه به راحتی و آسایش سرنشینان، یکی از شاخصهای مهم در کیفیت یک خودرو محسوب میشود. لرزش های منتقل شده به کابین خودرو، این راحتی و آسایش را مختل میکند. موتور خودرو یکی از منابع این لرزشهای مزاحم است. برای کم کردن اثر این لرزشها از قطعهای به نام دسته موتور استفاده می شود. در واقع دسته موتور قطعهای است که ما بین موتور و شاسی قرار گرفته و موتور خودرو بر روی آن سوار میشود و یکی از وظایف آن، کاهش شدت لرزش های منتقل شده از موتور به شاسی است. لذا بررسی کیفیت و کارایی دسته موتور اهمیت ویژهای پیدا میکند. علاوه بر بررسی نظری، لازم است تا از نظر تجربی نیز کیفیت دسته موتورها مورد ارزیابی قرار بگیرد. برای انجام آزمون های تجربی، نیاز به دستگاهی است که بتواند لرزش ایجاد کند. لذا دستگاه VTM طراحی و ساخته شد.
این دستگاه، برای دو گروه سودمند است: گروه اول مصرف کنندگان عمده دسته موتور مثل خودروسازها هستند که میتوانند با این دستگاه کیفیت برندهای مختلف دسته موتور را مقایسه کنند و گروه دوم واحد تحقیق و توسعه شرکتهای تولیدکننده است که میتوانند از این نتایج برای بهبود کیفیت دسته موتورهای تولیدی و بررسی کمیتهای مؤثر در کارایی محصولات استفاده کنند.
دستگاه VTM با حمایت مرکز نوآوری پارک علم و فناوری یزد ساخته شده، ثبت اختراع شده و گواهی اختراع سطح 3 از بنیاد نخبگان نیز دارد. از این دستگاه نه تنها برای تست دسته موتور بلکه برای تست فنر، لرزشگیرهای تجهیزات دوار و به طور کلی برای تست قطعاتی که نیاز به تست لرزش دارند، می توان استفاده نمود.